Препоруке

ПРЕПОРУКЕ ЗА ЈАВНИ НАСТУП

ДИСЦИПЛИНА

ОПШТЕ ПРИПРЕМЕ:

  • Пре изласка из кревета добро се протегнути и зевнути неколико пута. Мало се протрести и „проверити“ све, и најмање делове тела – замислити пробуђене, освежене и на њиховом месту.
  • У спаваћој соби или купатилу, сами и у миру проћи напамет план за тај дан. Замислити и „у глави“ проћи све планиране ситуације, комуникације и јавне наступе за тај дан и преслишати се текстове, говора и припремљених питања и одговора (вежба за концентрацију и самопоуздање)
  • Дан започети са 15-30 минута, или више, физичко-телесног, дисајно-гласовног и дикцијско-говорног тренинга уз примену свих вежби наведених у поглављу „Опште препоруке“.
  • Након вежбања и сваки пут када се осети тензија у грлу, гласницама и храпавост у гласу, удахнути дубоко (ребарно), благо подићи главу,  потпуно опустити врат и рамена, отворити уста и грло као при зевању и полако, потпуно бешчујно издисати на уста. Ако се појави потреба, слободно се може зевнути и протегнути се.
  • Уколико су симптоми замора гласница и говорног апарата израженији размутити кафену кашичицу морске, јодиране или обичне соли у шољи млаке воде. Направљеним раствором испирати грло – гргољити, у почетку без гласа, а потом са гласом и уз изговарање вокала („а“, „е“, „и“, „о“, „у“). Све време гргољења опуштати мишиће лица, уста, вилице, врата и рамена, те отварати грло. Ова вежба се може понављати безброј пута током дана, нарочито у време прехладе и великих гласовних напрезања (прочитати напомену на крају текста).

КАРАНТИН

ПОНАШАЊЕ У ПЕРИОДУ ИНТЕНЗИВНИХ НАПОРА:

  • У периодима великих психо-физичких активности и учесталих јавних наступа понашати се као спортисти у карантину.
  • Спавати редовно.
  • Јести редовно, али не тешку храну – не оптерећивати желудац, боље јести чешће а мање него преједати се.
  • Не јести на непровереним местима јер може доћи до тровања (неко може и намерно да подметне отровану или покварену храну).
  • Јести храну богату минералима и витаминима (услед недостатка појединих минерала и витамина долази до губитка снаге, концентрације, издржљивости, памћења, појачава се раздражљивост, губи осећај за време, простор, равнотежу, као и могућност самоконтроле; могуће су и несвестице).
  • Уносити довољно течности у организам (негазирана минерална вода, воћни сокови – али не непосредно пред наступ због лошег утицаја на гласнице).
  • Не пити алкохолна, газирана (ни газирану минералну воду) нити обојена, као ни „лепљива“ пића.
  • Што мање кафе и чаја.

ТЕМЕЉНОСТ

ИНФОРМАТИВНИ РАД:

  • Сазнати све што се може, од чињеница, исечака из штампе до непроверених трачева о свим саговорницима са којима се наступа, као и о публици (циљним групама) која прати наступ. Уколико постоје аудио или видео снимци, аматерски или професионални у којима се појављују и/или учествују наведени саговорници или публика – детаљно их анализирати.
  • Уколико се наступа у неком медију сазнати све о власницима, директорима, уредницима, новинарима, водитељима, уредничкој политици, званичној и приватној наклоњености, проблемима и пропустима, „прљавом вешу“, а и „чистом“.
  • Уколико се наступа у некој емисији – преслушати и/или погледати што већи број тих емисија из претходног периода које је уређивао исти уредник, припремао и/или водио исти новинар/водитељ, у којима су учествовали ваши саговорнци и/или публика. Анализирати их са стручњацима и припремити се на – све.
  • Неколико дана раније, дан пре и један сат пре самог наступа, обићи и осмотрити („снимити“) простор у којем ће се наступити, лично или задужити сараднике. Анализирати све од физичког распореда, преко акустике, осветљења, распореда намештаја и технике до безбедности и скровишта, пролаза и излаза у случају потребе и непредвиђених ситуација.
  • Са стручњацима из одређених области (претходно проверених) припремити говоре, као и одговоре на општа, а посебно – најнеугоднија питања из професионалног, политичког и приватног живота (20-40 питања-одговора). Наведене одговоре научити напамет и обрадити их дикцијски и реторички. Стално их усавршавати и усаглашавати.
  • Треба бити спреман за најчешћу новинарску фразу:»Реците нам нешто више о томе!»!
  • Увек треба унапред тражити питања од уредника / новинара / водитеља и инсистирати да их пошаље на време.

УБЕДЉИВОСТ

ВЕРБАЛНА И НЕВЕРБАЛНА КОМУНИКАЦИЈА:

  • Уколико се стоји – погледати поглавље:»Опште препоруке: Став»
  • У случају да се седи – не заваљивати се, нарочито ако су мекане и дубоке фотеља (то чини изглед незграпним, смотаним и неуверљивим и што је најгоре – блокира дијафрагму, односно дисање што за последицу има лоше, плитко и убрзано дисање чиме се поспешује узнемиреност и трема и онемогућава правилан говор), у том случају седети на ивици фотеље, на тврдом.

Седети треба усправно и како бон-тон налаже, једну ногу подвући благо под столицу, а другу незнатно испружити.

Ноге не ширити. Уколико се прекрштају, треба их прекрстити ногу уз ногу и на супротну страну од опонента. Ако је у питању пацијент или сарадник, пријатељ, саговорник са којим се слажете прекрштене ноге треба окренути према њему.

Обавезно кичму (леђа) држати исправљеним (као да висите о продужетку кичме, односно кичмене мождине).

Поглед у висини очију. Главу не спуштати.

  • Потражити изворе светла (рефлерктор, сунце) погледом и ако сте осетити да светло бије у очи, значи да је положај добар – у светлу.
  • Саговорнике и публику гледати право у очи.
  • Саговорницима и публици се обраћати пуним и снажним гласом, на правилно распоређеном, сигурном и богатом даху.
  • Не јести два сата пре наступа.
  • Не пити алкохолна, газирана (ни газирану минералну воду) нити обојена, као ни „лепљива“ пића. Што мање кафе и чаја.
  • Десетак минута пре наступа може се посисати половина аспирина који згребе све наслаге слузи, шлајма и прљавштине са гласница. (!!!ПРОВЕРИТИ СА ЛЕКАРОМ ДА ЛИ ЗДРАВСТВЕНО СТАЊЕ ДОЗВОЉАВА УНОС НАВЕДЕНИХ ЈЕДИЊЕЊА/ЛЕКОВА!!!)
  • Гестикулацију не треба спутавати, али треба контролисати.
  • Не покривати уста, делове лица нити лице у целини – одаје вас у лажи, несигурности и прикривању.
  • Не прекрштати руке, ни спреда нити отпозади.
  • Не додиривати нос, обрве, очи, уста, стомак, задњицу, гениталије, унутрашњост бутина.
  • Планирати гестове у договору са стручњацима и колегама уз одређене појмове. Нпр: Уз име противника или супарничке политичке партије може се користити гест «сечења секиром» (шака је чврста, права и вертикална, сви прсти чврсто спојени у продужетку подлактице, као сечиво секире; гест се изводи из лакта, брз је и кратак).
  • Не махати рукама.
  • Избегавати паралелни гест (кад обе руке раде исто).

УПОЗНАВАЊЕ

ПОСЛЕДЊА ПРОВЕРА:

Где год да се дође, очекује се пригодан дочек. Дочек, односно упознавање могу бити опасни колико и корисни.

Упознавање је потребно планирати, стићи на задато место пре договореног времена и држати се плана.

Сигурно је да ће се појавити неки директор, уредник и/или новинар, продуцент, организатор који ће бити пресрећан због посете и покушаће, можда и намерно (ако је противнички настројен) тактику заробљавања у своју канцеларију или неку другу просторију.

«Заробљавање» се по сваку цену мора избећи и љубазно затражити упознавање са комплетним простором, нарочито оним у којем ће се наступ одвијати, као и са технички зависним просторима (нпр. Студио и режија, тонска кабина, кабина за светло итд).

Потребно је проверити да ли је намештај на којем је планирано да се седи и који се налази у близини, као и елементи сценографије, у исправном стању, да се не деси да неко или нешто падне. Неисправност може бити случајна, али и намерна.

Такође је потребно упознати се са свим сарадницима, а са онима од којих зависи наступ и у садржинском и најмањем техничком смислу и попричати мало, проконсултовати се, питати их за неке техничке детаље који могу бити од мање или веће важности за наступ (тон и светло мајстори, камермани, редитељи, новинари, реализатори, публика ако постоји…).

Потребно је што боље се упознати са људима, простором, техником, техничким условима, микроклиматским условима и другим детаљима из превентивних разлога.

Све наведено помаже да се нежељено спречи и да се самопоуздање подигне на максимум, а и говори о озбиљности, професионализму, али и људској пажњи, поштовању, достојанству.

НАСТУП НА РАДИЈУ

Уз све претходно, на радију је још потребно водити рачуна о неким техничким детаљима и замкама.

  • Не треба лупкати по столу нити микрофону, ни играти се са предметима који звецкају или шкрипе јер се све то чује путем радио пријемника.
  • У случају да се противник обраћа слушаоцима све претходно наведено је дозвољено, али дискретно и ненаметљиво, као средство које ће ометати чујност, самим тим снагу и убедљивост његовог излагања.
  • Када се говори, главу је потребно увек држати усмерену ка микрофону и благо (за степен-два) нагнуту на ниже или у страну како не би долазило до «пуцања» услед изговарања праскавих консонаната (самогласника «п» и «б») или шушкања ексираторних консонаната («с», «ш», «ч», «ћ»…).
  • Док се говори (или одговара) никада се не треба окретати према саговорнику, али кад он говори, ако је опонент њега треба натерати да окрене главу од микрофона јер тада техничка чујност онога што говори слаби, самим тим и убедљивост. То се може учинити усмереним, устремљеним, чврстим и непопустљивим погледом који га мора натерати да узврати поглед и тиме окрене главу од микрофона.
  • Не сме се издисати нити искашљавати у микрофон из разумљивих разлога шуштања, осим, наравно, ако то није средство ометања противника док говори.
  • Потребно је имати чашу негазиране воде и не отпијати много због одласка у тоалет када опонент може да «зароби» студио на неко време.
  • Добро је припремити одређени тонски пропагандни материјал који се може пустити у емисији, нарочито ако није у форми рекламног спота, већ неке репортаже, ексклузивног разговора, интервју, запажања…. Он може помоћи да се «украде» више радијског времена (ако траје 4 минута треба рећи да траје 2-3), а истовремено да се припреми за даљи ток разговора (поразговарати са новинарем/водитељем о питањима које планира да постави).
  • Такође, није згорег припремити се и за питање:»А, шта ви волите да слушате?». Добро је знати да се наведе неколико извођача, композитора и нумера, као одреднице укус, али их пажљиво треба одабрати у односу на циљне групе-публику кој слуша дату емисију.

НАСТУП НА ТЕЛЕВИЗИЈИ

Наступ на телевизији подразумева све претходно наведено и још неколико детаља о којима је потребно мислити.

  • Телевизија је визуелни медиј тако да је свака кретња, гест, мимика занимљива за камеру, редитеља, гледаоце. То је оружје које у кључним тренуцима може преорјентисати пажњу са антагонисте који говори на протагонисту који невербално реагује, односно да редитељ или реализатор покушају да ухвате «случајну» реакцију протагонисте чиме се он појављује у кадру док се антагониста само чује. Реакција може да саопштава досаду или не слагање оним што је речено, или нешто друго што ће слати негативну поруку гледаоцима.
  • На телевизији је слика увек јача од речи!!!
  • Уколико се жели у току разговора саопштити нешто важно гледаоцима, тада је добро погледати у камеру, без трептања.
  • Игре са микрофоном и тоном идентичне су радијским.
  • Пре почетка снимања потребно је сазнати чија је која камера, односно која кога снима и у ком плану – величини кадра (КП = Крупни план = све до испод пазуха; СКП = Средње крупни план = максимум до пупка; АП = Америкен = до мало изнад колена; Т = Тотал = цео студио, сви саговорници). Најчешће се ради са три камере, од којих једна сигурно стално «држи» тотал и користи се за прелаз са једног на другог саговорника, кад овај почне да говори, а друге две смењују планове од КП до АП).

НАПОМЕНА

За све физичке и друге вежбе, као и препоруке о уносу или неуносу одређених намирница, хемијских елемената и/или једињења, лекова и/или помоћних лековитих средстава, као и свега другог што може утицати на Ваше здравље, потребно је да претходно консултујете Вашег лекара и/или лекаре одређених специјалности и/или друге стручњаке, како не бисте угрозили своје здравље нити га привремено ни трајно оштетили.

С тим у вези доц. Марко Стојановић не сноси никакву одговорност!

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist