САВЕТИ И ТУМАЧЕЊА
ПРВИ УТИСАК
- Положај тела (Отворен, опуштен, спреман за комуникацију)
- Лице и очи (Озарено, топло са осмехом и саосећањем, поглед право у очи, али без зурења)
- Фризура (Уредна)
- Положај руку (Никако прекрштене и никако да прикривају неки део лица или тела)
- Одећа (Уредна и складна, ненападна и без јарких боја)
- Поздрав (Стојећи, с поштовањем уз благи наклон главом, у случају руковања – шака вертикална, стисак одмерено чврст уз евентуални “утешни-не брините” преклоп-додир другом шаком по надланици)
- Ход (Чврст и сигуран, ни брз ни спор, уз природну-оптималну дужину корака)
- Обућа (Чиста, уредна и квалитетна, не јарких боја које су у складу са одећом и која што мање открива стопало – сандале не, нарочито код мушкараца)
- Шаке (Уредне, чисте, суве, исечених и чистих ноктију и уредних заноктица, не прекрштати их)
- Глас, говор, речи (Миран и умирујући; обавезно пожелети нешто добро као “добар дан”)
ПОКАЗИВАЊЕ ПРИЈАТЕЉСТВА
- Отвореношћу за комуникацију
- Погледом (између уста и очију; у случају када треба бити убедљиво чврст – између очију и чела)
- Изласком испред препрека (сто, столица…)
- Приласком, руковањем и представљањем
- Вербално (Мирним дахом и тоном, уз обавезно показивање добрих жеља – добар дан – и бриге – како сте? …)
- Слушање (Пацијента, сарадника, колегу треба саслушати увек са пажњом као и сваки њихов одговор на ваше питање; гестом или главом показати разумевање…)
- Климање главом с времена на време показује особи да је пажљиво слушана
- Осмех («није све тако црно»)
- Код наредног сусрета показати знање о томе шта се десило при претходном сусрету, о чему се разговарало (…); интересовати се како су се неке ствари у међувремену развијале (због тога је важно након сваког сусрета бележити нека опажања, чињенице и податке и пре сваког наредног их прочитати – подсетити се)
СТАВ
- Tреба деловати одлучно, али истовремено и благо, безбрижно и умирујуће.
- Стајати правих леђа – као да висите о продужетку кичме, односно кичмене мождине!
- Стајати на једној нози, другу привући уз ногу, кукови морају бити хоризонтални и не дозволити да „падну“
- Ноге никад не укрштати
- Брада хоризонтална – поглед у висини очију, ни горе, а нарочито не доле
- Рамена опуштена и отворена – нипошто подигнута нити затворена према напред
- Руке поред тела – мирне и опуштене
- Држати стомак и задњицу увученим
- Стајати мирно и опуштено, али бити приправан да се покрене – реагује у сваком тренутку
ХОД
- Миран
- Ни брз ни спор
- Дужина корака – колико дужина ногу допушта, ни предугачки ни прекратки!
- Стопала благо отворена – до 30°
- Поглед у висини очију
- Глава уздигнута и не спуштати је
- Руке опуштене, крећу се природно поред тела и у ритмичком складу са кораком – по дијагонали у односу на ноге (лева рука+десна нога и десна рука+лева нога)
ПОГЛЕД
- Увек у висини очију!
- Директан, непопустљив, истрајан, чврст, истовремено благ и уз природан осмех
- Поред чврстине, поглед мора карактерисати топлина, одлучност и благост
- Не трептати превише, јер може одати слабост, неодлучност и неверу. Не трептати пред камерама (у крупном плану и када се обраћа камери, публици или саговорнику – само колико је нужно)
- Саговорника (противника) гледати у појасу између носа и чела, директно у очи и не скретати поглед неприродно
- Туђ континуиран поглед издржати, не скретати поглед – узвратити!
- Нарочито пред пацијентима не треба склањати поглед на доле или у страну јер може помислити да се нешто од њега крије или да му се не говори истина. Одлучно гледати право у очи, али са утешном благошћу.
ДИСАЊЕ
- Ребарно! Дубоко – у ребра и у леђа!
- Дисање смиривати јер се на тај начин смирује и рад срца, опушта, смањује тензија и ослобађа од треме и нервозе које се преносе на саговорнике
- Не удисати превише да се не би блокирао душник – дисајни путеви
- Вежба 1: Удисати равномерно и истовремено подизати руке до висине рамена – помоћи се ребарним и лепезастим мишићима – на исти начин издисати (покрет руку мора трајати колико удисај и издисај)
- Вежба 2: Ставити шаке на ребра и сабијати их, истовремено се супротставити том притиску лаганим удисањем „у ребра и у леђа“
- Вежба 3: Удахнути дубоко (али не превише – без последњег додатног удисаја, трзаја) и изговарати разговетно што већи број азбука на једном даху (потом урадити вежбе за глас и дикцију, након чега вежбу поновити)
ГЛАС
- Највише зависи од дисања – ваздушна струја носи глас
- Опустити мишиће лица, вилице, врата и рамена
- Отворити грло да би ваздушна струја могла несметано да се креће
- Непце чврсто – замислити га као куполу у цркви о коју се глас прецизно и чврсто одбија и одлази у правцу онога коме је намењен
- На масовним скуповима (предавања, конгреси и сл.) када сте у улози говорника доњу усну спустити, отворити, „показати зубе“ како би глас могао да добије додатно убрзање при изласку из усне дупље
- Глас је потребно поставити у – маску – кости лица!
- Ради постизања топлине и благости у гласу, које треба да делују смирујуће и утешно – говорити тише, више на полу-гласу али са доста ваздуха који треба да понесе глас
- Вежба 1: Удахнути дубоко у ребра (не превише да се не би блокирали дисајни путеви) и „брундати“: Гммммм, Зммммм, Бммммм; потребно је осетити голицање у уснама и вибрације у целом лицу
- Вежба 2: Удахнути дубоко у ребра (не превише да се не би блокирали дисајни путеви) и „брундати“: МммА, МммЕ, МммИ, МммО, МммУ; потом: МнМнМн-А (-Е, -И, -О, -У))глас пласирати, „сместити“ у чело – да ту највише вибрира и замислити га као ласерски зрак који великом силином, без препрека, слободан и снажан излази из „трећег ока“
ДИКЦИЈА
- Чврста – сваки глас треба „гристи“!
- Вокале „а“, „е“, „и“, „о“, „у“ не скраћивати, изговарати с довољно ваздуха и у пуном временском (акценатском) трајању!
- Допустити ваздушној струји да понесе глас
- Када се жели бити благ и топао потребно је “омекшати” (смањити праскавост и одсечност) гласове “П”, “Б”, “Д”, “Т” и дозволити вокалима да носе глас
- Вежба 1: Загрејати све мишиће лица (чело, очи, вилица, образи усне, језик) тако што ће се брзо смењивати гримасе, избацивати и увлачити језик, затварати и широм отварати очи, померати усне лево-десно и горе-доле, отварати и затварати уста…
- Вежба 2: Избацити језик што даље (исплазити се) и изговарати што правилније и разговетније, уз рад свих мишића лица и нарочиту помоћ усана, што већи број азбука на једном даху (погледати: „Дисање: Вежба 3“)
ГОВОР
- Јасан и прецизан
- Претходно припремљен и увежбан!
- На пуном, снажном, неиспрекиданом и претходно испланираном, увежбаном и распоређеном даху
- Реченице подељене на блокове (најмање, просте реченице) и одвојене искључиво тачкама (остали знакови интерпункције не постоје)
- На крајевима реченица где се налази тачка мелодију реченице спуштати – реченицу (мисао) завршавати, а не отпевавати без краја!
- Темпо-ритам разноврстан (мењати ритам и брзину говора да не би био досадан и неубедљив)
- Без замуцкивања и претераног застајкивања – течан, сливен и спорији (добро припремљен и увежбан!)
- ”Политички говор” мора бити језгровит, снажан, продоран (нарочито на стручним скуповима, предавањима, у медијима)
- ”Утешни говор” не сме бити брз ни гласан. Важно је да је разговетан, разумљив, благе дикције и са доста ваздуха на полугласу. Мора бити потпуно осмишљен, искрен и са примерима из личног искуства
КЛИМАЊЕ ГЛАВОМ
- Једно кратко климање најчешће значи – СЛАЖЕМ СЕ
- Кратко климање с времена на време док неко говори обично значи – ПАЖЉИВО (ТЕ) ВАС СЛУШАМ
- Продужено климање и њихање главом може да значи – ДА, АЛИ … МОЖДА …. НЕ СЛАЖЕМ СЕ
- Климање два пута за редом значи да говорник треба да промени ритам или да се врати на тему о којој је већ постигнут споразум
- Климање три пута за редом неретко збуни саговорника те он ућути
ЛАЖ И ОБМАНА
- Код лажи и обмана основно је да тело несвесно жели и труди се да оде, побегне, извуче се из дате ситуације што је основна карактеристика покрета
- Покрети телом – људи који лажу обично су немирни и врпоље се, често пребацујући тежину с једне стране на другу без обзира да ли стоје или седе
- Покрети ногу и стопала – трупкање (корачање), трљање ногу о ногу, често прекрштање…
- Поглед – или га склањају на доле или у страну или се труде да издрже поглед саговорника па зуре у њега укочено
- Прекривање/Сакривање делова лица, главе и врата:
- Стављање руке или руку на главу или врат
- Прекривање уста, очију, ушију, носа, врата, образа чела
- Слабо и неодређено чешање
- Трљање ока – затварање оба ока и трљање капака је један од начина да онај који лаже прекине или избегне поглед онога кога лаже. Мушкарци често гледају у под док трљају око док жене нежно масирају кожу испод очију гледајући у таваницу
- Трљање уха на најразличитије начине
- Трљање или чешкање задњег дела врата
- Развлачење крагне од кошуље као да ту особу нешто гуши
ОСМЕХ
Прави осмех | Лажни осмех |
Има снагу | Нема праву снагу |
Има градацију у климаксу и потом у антиклимаксу | Често се јави и оде или пребрзо или преспоро |
Има трајање | Нема природно трајање |
Симетричан је | Није симетричан |
Утиче и на остале делове лица | Не утиче и на остале делове лица |
ЗНАЦИ СУПЕРИОРНОСТИ
- Забацивање главе – гледање са висине. Самим чином забацивања главе особа незнатно повећава укупну висину тела али много више добија на утиску висине
- Очи и поглед:
- Пасивно доминантни – Када «супериорни» зури у даљину да не примећује «инфериорног» (шеф ће пре да гледа кроз прозор него у подређеног)
- «Супериорни» бесно гледа «инфериорног» да би га натерао да спусти поглед те да му се прекине мисао и да почне да замуцкује (као кад учитељ грди ученика)
- «Супериорни» држи очи полузатворене и фиксира «инфериорног» дугим презривим зурењем без смеха (врло ефикасно)
- «Супериорни» избегава поглед «инфериорног» окретањем главе и гледањем на другу страну
- Позе и ходови
- «Супериорни» је заваљен у фотељу или столицу, ногу широко прекрштених тако да скочни зглоб једне је наслоњен на колено друге и са рукама прекрштеним иза главе («баш ме брига» шеф док прича са подређеним, а уз то се непрекидно јавља на све телефоне).
- «Супериорни» се хвата шаком или шакама за ревере сакоа у висини груди, тако да му палчеви стоје пружени «поносно» у вис. (Адвокати у судници али и лекари)
- «Супериорни» често маршира више него што хода
- Комбинација супериорности и сигурности је ход са рукама иза леђа када се рањиви грудни кош оставља потпуно незаштићен.
ЗНАЦИ САМОУВЕРЕНОСТИ
- Неки људи тврде да им и само заузимање самоуверене позе помаже да се осећају сигурнијим у себе.
- Људи који стоје изразито усправно (оријентисани ка циљу и успешни)
- Поглед у очи саговорника без много трептања
- Без много гестикулације нарочито не прекривања делова лица.
- Висока пирамида – оба лакта су на столу док су подлактице дигнуте и прсти спојени тако да је «пирамида» окренута на горе. (Доктори и адвокати)
- Ниска пирамида – оба лакта су на рукохватима фотеље или столице на којој се седи или на бутинама са подлактицама у хоризонталном положају и усмереним према напред. Ниска пирамида се може правити и у стојећем положају тако што се лактови ослањају на струк. Неки истраживачи кажу да је ово типично женска поза.
- Скривена пирамида – руке праве пирамиду између ногу где се не види добро или испод неког дела намештаја који скрива руке (астал). Јавља се када особа жели да прикрије самоувереност.
- Полу-пирамида – исти положај руку као код ниске пирамиде с том разликом што једна шака обухвата другу која је стиснута у песницу. Много суптилнија и теже уочљива индикација самоуверености.
НАПОМЕНА
За све физичке и друге вежбе, као и препоруке о уносу или неуносу одређених намирница, хемијских елемената и/или једињења, лекова и/или помоћних лековитих средстава, као и свега другог што може утицати на Ваше здравље, потребно је да претходно консултујете Вашег лекара и/или лекаре одређених специјалности и/или друге стручњаке, како не бисте угрозили своје здравље нити га привремено ни трајно оштетили.
С тим у вези доц. Марко Стојановић не сноси никакву одговорност!